Utrota ordet lat!

En av grundbultarna inom beteendeterapin är att sluta tycka en massa om folk. Börjar du en mening med att han eller hon är… så ger du den människan en egenskap. Personen är klassificerad och du har ställt diagnosen.

Vi kan exemplifiera med en diskussion mellan två lärare:

– Har du träffat Maria idag?
– Hon kom för sent till min lektion idag igen.
– Visst hade du gett dem en läxa?
– Ja, men den hade hon naturligtvis inte gjort.
– Jag blir så trött på henne. Hon är så lat.

Eftersom en av lärarna säger att hon naturligtvis inte har gjort läxan så kan vi ana att läraren förväntar sig att Maria inte gör läxor. Sådana domar har en tendens att smitta av sig på elever. Maria kan mycket väl känna att läraren inte har några förväntningar på henne.

Koncentration på problemen

Det vore bättre om dessa två lärare koncentrerade sig på på problemen, det vi objektivt kan beskriva:

  • Maria kommer sent.
  • Maria gör inte sina läxor.

 Det är hög tid att slänga fram den schweiziska armékniven: Frågeordet Varför? Vi frågar oss:

  • Varför kommer Maria för sent?
  • Varför gör Maria inte sina läxor?

Det finns många sätt att ta reda på svaren på frågorna. Det finns också ofta många olika svar. Men om man nu leker detektiv en stund och tror sig ha fått reda på svaren så är det dags att langa fram nästa frågeord: Hur?

  • Hur ska vi göra för att Maria inte ska komma för sent?
  • Hur ska vi göra så att Maria börjar göra sina läxor?

Med denna enkla modell kan man komma långt.

Ignorera problembeteenden

Men samtidigt som denna utredning görs ska du inte prata med eleven om problemen. Det räcker med att notera att Maria kommer för sent genom att bara säga välkommen när hon stiger in i klassrummet. Det räcker med att konstatera att hon inte har gjort läxan. Fokuserar du på problemen är det stor risk att problembeteendena ökar.

Betona de goda sidorna hos eleven. Ge beröm när eleven är värd det, håll tyst när du tycker att du borde skälla.

Jag pratar om delar av det som kallas KBT. Någon har sagt att KBT är att systematisera sunt förnuft. Det ligger mycket i det. Det ironiska i det hela är att människor ibland hänvisar till sunt förnuft när de gör saker som strider helt om tankarna inom KBT. Men då är det skönt att veta att man har vetenskapen på sin sida.

Sponsrade länkar

Anna Kåvers KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi hos bokus.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.